< home < | > lees meer >
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30


Nederlandse verkeersmoraal wordt beter

Nederlanders gedragen zich steeds netter in het verkeer.
Automobilisten rijden na een aanrijding minder vaak door zonder melding te maken van het incident
en ze zijn vaker verzekerd als ze zich op de weg begeven.

Dat blijkt uit het jaarverslag 2006 van het Waarborgfonds Motorverkeer, dat maandag werd gepubliceerd.
„Al tonen tv-zenders wekelijks een reeks aan wegmisbruikers, het lijkt een beetje beter te gaan met de Nederlandse verkeersmoraal”, aldus het fonds.







Autoverkeer blijft fors groeien

Het aantal auto's in Nederland zal in 2040 zijn gegroeid van 6,5 miljoen nu tot minimaal 7,7 miljoen en maximaal 12 miljoen.
Dat staat in een nog vertrouwelijke notitie van het ministerie van VROM, die maandag is uitgelekt.

Volgens het stuk zal de toename van het autoverkeer voor steeds langere files zorgen.
Ook op- en afritten slibben dicht. In de steden ontstaat een groot gebrek aan parkeerplaatsen.
De geluidshinder en luchtvervuiling van de auto's zullen sterk toenemen.

Oorzaken van het toenemende autogebruik zijn de economische groei, waardoor meer behoefte ontstaat aan mobiliteit, en de vergrijzing.
Ouderen zijn meer dan jongeren geneigd de auto te nemen in plaats van het openbaar vervoer.









Skūtsjesilen

It skūtsjesilen is it hurdsilen mei skūtsjes, spesjaal de wedstriden dy't śtskreaun wurde troch de SKS en de IFKS.

Al yn de 19e ieu waard der Skūtsjesilen hālden. lykas yn 1820 yn Snits. Yn dy tiid waard der fral syld as de boeren gjin fracht hiene en de skippers op dy wize faaks in jildpriis fertsjinje koenen. It wienen faak kastleins dy't in wedstriid śtskreaunen, bygelyks as der merke wie, sadat nei ōfrin de priisśtrikking yn it kafee hālden wurde koe. Mar yn de twadde helte fan de ieu kamen der klubs dy't it silen organisearren. Doe kaam ek it idee fan amateursport op, dat der waarden hast gjin wedstriden mear om jild śtskreaun. Om't de skippers dan de tiid net misse koenen begūn it tal fan meidoggers werom te rinnen.

Doe't yn de earste helte fan de 20e ieu de frachtfeart motorisearre rekke, begūn ek it tal skūtsjes werom te rinnen. Yn de oarloch wie der al wer mear te dwaan foar skūtsjeskippers, om't der te min brānstof wie. Sa kaam der wer mear silerij en mei dźrtroch waard yn 1945 in Sintrale Kommisje Skūtsjesilen (SKS) oprjochte.

Mar wźr it tal fan wedstriidkommisjes woeks nei de oarloch, rūn it tal fan skūtsjes werom. It wie yn de jierren fiiftich net mear goed mooglik foar in beropsskipper en hāld in skūtsje yn 'e feart. Dźrom binne der doe stiftings kaam dy't foar harren rekken in skūtsje oan it Skūtsjesilen dielnimme lieten. Sa is it hjoeddeiske SKS kampioenskip ūntstien, mei skūtsjes dy't śtkomme foar in stźd of doarp.

Yn de santiger en tachtiger jierren die bliken dat it al wer moochlik wie foar ien eigner en besit in eigen skūtsje. Om't dizze skūtsjes net pasten yn it stramyn fan de SKS, hawwe harren skippers in eigen organisaasje opset, dy't de Iepen Fryske Kampioenskippen Skūtsjesilen (IFKS) śtskriuwt. Op dy manier binne der no yn Fryslān twa kampioenskippen Skūtsjesilen.











Mooi monument voor de Polar Bears

In het Park Hoogeland aan de Museumlaan/Biltstraat in Utrecht staat een mooi monument voor de bevrijders van Utrecht.
Het Engelse 49e West-Riding Reconnaissance Corps Regiment Polar Bears reed hier Utrecht binnen op 7 mei 1945.









Grasmaaier is megavervuiler

Een uur grasmaaien met een benzinemaaier produceert evenveel schadelijke uitstoot als 1300 kilometer autorijden met een middenklassenauto of als 26 auto's die een uur lang vijftig kilometer per uur rijden. Dit blijkt uit een onderzoek van Aspen, fabrikant van milieuvriendelijke benzine, in samenwerking met Husqvarna.

Volgens Kees van Opdorp van Husqvarna gaat het om schadelijke stoffen als stikstofoxiden, koolwaterstoffen, roetdeeltjes, kooldioxide en benzeen. Deze zijn niet alleen schadelijk voor het milieu, maar ook voor de gebruiker van de grasmaaier. In Nederland zijn nog ruim 100.000 milieuvervuilende grasmaaiers.







De uil van Finland - Belgie

De EK-kwalificatiewedstrijd tussen Finland en Belgie werd woensdagavond verstoord door een uil. Doordat de nachtvogel op de doellat ging zitten, moest de scheidsrechter het duel staken. De uil weigerde aanvankelijk weg te vliegen. Nadat de uil besloot de lat te verlaten, maakte het dier nog enkele ererondes door het Olympiastadion Helsinki.




Omhoog