< home < | > lees meer >
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

Het Deense 'Noma' in Kopenhagen beste restaurant ter wereld

Het Deense Noma in Kopenhagen is voor de tweede achtereenvolgende keer uitverkozen tot het beste restaurant ter wereld. Oud Sluis is het hoogste Nederlandse restaurant op de lijst. Het restaurant van de Zeeuwse chef Sergio Herman stijgt twee plaatsen, naar nummer 17. De Librije in Zwolle zakt van 37 naar 46.

Het beste restaurant van de Benelux is Hof van Cleve in BelgiŽ op nummer 15. Het is ook meteen het enige Belgische restaurant in de lijst. De ranglijst van de World's 50 Best Restaurants wordt elk jaar samengesteld door een internationale jury van koks en culinair journalisten.
Noma, van chef-kok Rene Redzepi, loste vorig jaar het Spaanse El Bulli af dat vier jaar de ranglijst aanvoerde. El Bulli sluit in juli dit jaar zijn deuren en komt niet meer in de lijst voor.

De wisseling van de wacht markeert ook een omslag in de heersende kooktrend. El Bulli maakte furore met de wetenschappelijk onderlegde moleculaire keuken. Noma, dat gehuisvest is in een pakhuis aan de haven, staat juist bekend om zijn pure regionale keuken. Op een gastronomisch congres in Oostende presenteerde Redzepi onlangs gerechten als gedroogde coquilles met beukennootjes en prei gekookt in zeewier. Hij kookt alleen met ingrediŽnten uit de directe omgeving en zoekt kruiden in het wild. Net als het geval was met El Bulli wordt de stijl van Noma geÔmiteerd door koks uit de hele wereld.

Het Britse Fat Duck, ook een bekend moleculair restaurant, zakte van 2 naar 5. Op 2 staat nu het Spaanse El Celler de Can Roca. In de toptien staan drie Spaanse restaurants. De hoogste nieuwe binnenkomer is het Braziliaanse D.O.M. Frankrijk is met acht restaurants in de lijst vertegenwoordigd, Spanje en ItaliŽ ieder met vijf, Duitsland met twee. ( Volkskrant)





Nederlanders willen in buitenland werken

Bijna de helft van de Nederlandse werknemers ziet wel iets in werken over de landsgrenzen. Dat is minder dan in Engeland, waar 88 procent van de werknemers in is voor een professioneel avontuur in het buitenland. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van adviesbureau Intelligence Group..

Van de landen waar Europese werknemers graag willen werken staat Nederland op de tiende plaats. 18 Procent van de ondervraagden gaf aan in Nederland te willen werken. Landen als de Verenigde Staten (35 procent), Engeland (34 procent) en Frankrijk (30 procent) scoorden aanzienlijk hoger.





Nieuwe warmterecords

De 14e april 2007 was in De Bilt de vroegste zomerse dag en 15 april was met 28,9 graden in De Bilt de warmste dag in april van de meetreeks. Het warmterecord van de maand was 27,8 graden op 21 april 1968. In Westdorpe (Zeeland) werd op 15 april 2007 zelfs 29,7 graden gemeten. Op 21 april 1968 werd in Venlo en Gemert 32,2 graden gemeten, nog altijd het landelijk record voor de maand april en de vroegste datum waarop ergens in ons land de 30 graden werd overschreden. In De Bilt gebeurde dat het vroegst op 5 mei 1916 toen daar 30,1 graden werd gemeten.

De vroege zomerse periode van dit jaar begon op 13 april toen in Westdorpe 25,6 graden werd gemeten. De Bilt registreerde op 14, 15 en 16 april achtereenvolgens 27,6, 28,9 en 27,3 graden. Ook op 25 april was het met 27,7 graden zomers warm, zodat De Bilt nu al meer zomerse aprildagen heeft dan ooit . Die vier zomers dagen (maximum 25,0 graden of hoger) bezetten de eerste plaatsen van de top tien. Zomerse dagen komen in april weinig voor, gemiddeld levert de grasmaand eens in de tien jaar een zomerse dag op. Sinds 1901 zijn er in De Bilt in totaal maar 17 zomerse aprildagen voorgekomen, waarvan twee in april 1968, drie eind april 1993 en drie half april 2007.

Sinds 22 maart is er in vrijwel het hele land geen of nauwelijks regen gevallen. In combinatie met het zonnige weer heeft dat inmiddels geleid tot een uitzonderlijk groot neerslagtekort. Uit de klimaatbestanden van het KNMI blijkt dat het in deze tijd van het jaar nog nooit zo droog is geweest. Het neerslagtekort is 10 mm groter dan in 1974 toen deze periode ook extreem droog was.





VS in katzwijm om pianospelende poekie

De legendarische popster Bily Joel, mister pianoman zelf, heeft een viervoetige pianowonder Nora gefeliciteerd met haar zeer succesvolle recital op een video filmpje. De clip met de muzikale kat is inmiddels uitgegoeid tot een megahit op onder meer de site Your Tube.

Volgens de bazin van kat, Betsy Alexander uit het Amerikaanse Center City, ging Nora op een goede dag gewoon op het pianobankje zitten en raakte ze met haar klauwtjes de toetsen aan. Tot ieders verbazing speelde ze een soort van melodietje. Betsey, die zelf een pianolerares is, stelt dat het dier zelf zijn korte deuntjes creŽert. Altijd in de hogere registers, hier en daar lijkend op Bachs Minuet in G.

En niet zonder succes. De clip van de muzikale kat is op You Tube als meer dan 650.000 maal bekeken. De pianolerares is de voormalige zwerfkat inmiddels zelf gaan managen. Binnenkort dus ook te verkrijgen t-shirts en DVD's van de purrende maestro.



Het sjieke Londense Royal Ballet

Mannen opgelet: ballet kan ook leuk zijn. Niet zo'n saai potje Zwanenmeer.. Het sjieke Londense Royal Ballet speelt de 'Seven Deadly Sins'..

Het publiek in het statige Royal Opera House moest deze week af en toe even naar adem happen. Zenalda Yanowsky en Marianela Nunez staan niet bekend als nachtclubdanseressen. Maar in de jarretelles die ze tijdens de eerste voorstelling van 'Zeven dodelijke zonden' droegen, leek dat er wel even op. Mochten ze willen trouwens, dat ze in nachtclubs zo mooi kunnen dansen...

De eerste twee weken is de zaal alvast uitverkocht, maar meteen nadat de eerste recensies in de Engelse kranten verschenen, liep het storm. Iedereen wil dit topgezelschap wel eens met eigen ogenzien.

De schandaalkrant The Sun doet vandaag ook even cultureel heel verantwoord met een fotoserie . 'Schat zullen we weer eens een weekendje Londen doen.. Zijn we al zo lang niet geweest...'








De eerste vlucht naar Nederlands-IndiŽ

In 1924 werd met een Fokker F.VII vliegtuig de eerste commerciŽle intercontinentale vlucht van Schiphol naar Batavia volbracht. Het toestel was een voor die tijd zeer modern vliegtuigontwerp. Het was een van de eerste passagiersvliegtuigen waar de piloot en de passagiers in een overdekte cabine vertoefden en niet meer in de open lucht zaten te kleumen. Het toestel was gemaakt van getrokken metalen buizen, hout en linnen, en werd voortbewogen door een Rolls Royce-motor van 400 pk.

Voor de vlucht naar Java werd het toestel, met registratienummer H-NACC, aangepast. De pasagiersstoelen werden verwijderd, en er kwamen extra benzinetanks in, zodat het ruim 10 uur in de lucht kon blijven. Het 16.000 kilometer lange traject moest in 22 dagen worden afgelegd. Met het oog op de tropische temperaturen werd een extra radiator onder de motor bevestigd en om het gewicht van het toestel te reduceren werden aan weerszijden op ťťn na alle raampjes vervangen door zeildoek. In de cabine werden diverse reserve-onderdelen opgeslagen, waaronder ook een reserve-propeller.

Verder was de uitrusting primitief; navigeren gebeurde vooral op zicht. Piloten keken uit naar kerktorens, rivieren en steden. Kaarten waren vaak onvolledig. De bemanning bestond uit KLM-piloot A.N.J. Thomassen ŗ Thuessink van der Hoop (vaak kortweg "Van der Hoop" genoemd), luitenant vlieger H. van Weerden Poelman en werktuigkundige P.A. van den Broeke.

Op 1 oktober 1924 steeg de H-NACC op van Schiphol, op weg naar Praag voor de eerste tussenstop. Behalve de drie bemanningsleden waren enkel postzakken aan boord.

Na twee dagen ging het boven Bulgarije al mis: door een scheur in de extra radiator stroomde het koelwater weg en raakte de motor oververhit. De bemanning moest een noodlanding maken op een grasveldje in de buurt van de stad Plovdiv. Bij het uitrollen raakte de machine een oneffenheid in het terrein waardoor de rechter wielpoot afbrak. Het onderstel kon worden gerepareerd, maar de motor was onherstelbaar beschadigd en moest worden vervangen. Hier was echter geen geld voor. Na een snelle inzameling onder lezers van het blad Het Leven werd er een nieuwe motor naar Bulgarije gebracht, en daar onder primitieve omstandigheden in het toestel gezet. Op 2 november koos de Fokker F VII weer het luchtruim, twee dagen voor in het gebied sneeuwstormen losbraken die vertrek onmogelijk zouden hebben gemaakt. Op 24 november arriveerde het toestel behouden in Batavia.

Hiermee was aangetoond dat ook bestemmingen aan de andere kant van de wereld konden worden aangevlogen. Het duurde echter nog tot 1927 voor de KLM opnieuw een vlucht naar Java ondernam. In 1928 en 1929 werd een serie proefvluchten gemaakt. Pas in 1930 werd de luchtlijn naar Nederlands-IndiŽ officieel geopend. Vanaf 1930 tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog groeide de frequentie van vluchten naar Nederlands-IndiŽ van ťťn per 14 dagen tot drie vluchten per week. De KLM zou tot het onafhankelijk worden van IndonesiŽ in 1949 kapitalen verdienen op deze route en daarmee de basis leggen voor de latere uitbreiding van de onderneming.

De H-NACC bleef enige maanden in Nederlands-IndiŽ voor demonstratievluchten. Daarna werd het toestel per boot terug naar Nederland verscheept. De KLM gebruikte het vervolgens op haar Europese luchtlijnen, tot de machine op 9 juli 1926 in BelgiŽ verongelukte.

De route
545 km - Halle/Leipzig
670 km - Boedapest
320 km - Belgrado
795 km - Athene
820 km - Merza Matruh
460 km - CaÔro
350 km - Gaza
955 km - Bagdad
785 km - Bushire
805 km - Jask
955 km - Karachi
615 km - Jodhpur
870 km - Allahabad
750 km - Calcutta
580 km - Akyab
500 km - Rangoon
580 km - Bangkok
900 km - Alor Star
370 km - Medan
975 km - Palembang
480 km - Batavia
105 km - Bandoeng
Totaal: 14.185 km

Omhoog