< home < | > lees meer >
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30


O, Mooi Nederland

Ons kikkerlandje is rijk aan historie, musea, cultuur en natuurschoon.
Bossen, heiden, zandverstuivingen, verstilde watergebieden en prachtige duinvalleien.
Daarbij natuurlijk de prachtige oude binnensteden, grachten en middeleeuwse huizen. En dat is slechts een kleine opsomming van alles wat Nederland te bieden heeft. Nog wel..


O, Lelijk Nederland

Langs de snelweg verrijzen steeds meer ondefinieerbare schoenendozen, willekeurig in het weiland gekwakt. Nieuwbouwwijken lijken allemaal op elkaar en boerderijen zijn bepaald niet landelijk meer. Waar moet dat heen met de ruimtelijke orde in Nederland?

Betonnen bakken, hoge schuttingen of tunnels van plexiglas. De geluidsschermen langs de nederlandse snelwegen lijken vooral één ding gemeen te hebben: hun lelijkheid. Een aantal vooraanstaande architecten vindt de wirwar aan ontwerpen niet om aan te zien. Bovendien belemmeren de schermen het uitzicht. Je zou juist vanuit de auto moet kunnen genieten van het nederlandse landschap.

Kijkers van NOVA en bezoekers van novatv.nl stuurden hun lelijkste plek van Nederland in. De bebouwde omgeving in Nederland is de laatste decennia in snel tempo oer-lelijk geworden. We zouden zelfs kunnen spreken van een nationale esthetische catastrofe. Deze catastrofe heeft drie oorzaken. Ten eerste: de bevolkingsgroei, waardoor nieuwbouw oudere gebouwen numeriek overtreft. Ten tweede: het verdwijnen van het handwerk in de architectuur en de opmars van industriële pre-fab bouw, die het mogelijk maakt snel en goedkoop immense constructies uit lelijke materialen op te trekken. Ten derde: het stuitende cynisme van sommige opdrachtgevers en architecten, die weigeren te beseffen dat gebouwen publiek bezit zijn omdat niemand kan vermijden ze te zien.

Nederland met haar lelijke leef- en werkbunkers her den der neergekwakt langs straten en pleinen. Kantoormonsters die de hoogte in worden gecrepeerd zodat het oog reeds van verre lijdt, opheffen die boel, ongure buitenwijken gevuld met brokken woonbraaksel, weg ermee, weg met de alom aanwezige lelijkheid!

Schoonheid in nederland is verbannen tot de marge, geworden tot een sluitpost dat geen geld opleverd. Een bekende nederlandse fotografe, die de wereld had rondgereisd, claimde ooit dat nederland een lelijk land was. Haar oplossing was een kant opkijken waar de lelijkheid niet was, kijken naar een klein stukje van de werkelijkheid, en inbeelden dat dat geldt voor het hele.



Denkend aan Holland
zie ik brede rivieren
traag door oneindig
laagland gaan,
rijen ondenkbaar
ijle populieren
als hoge pluimen
aan de einder staan;

en in de geweldige
ruimte verzonken
de boerderijen
verspreid door het land,
boomgroepen, dorpen,
geknotte torens,
kerken en olmen
in een groots verband.

De lucht hangt er laag
en de zon wordt er langzaam
in grijze veelkleurige
dampen gesmoord,
en in alle gewesten
wordt de stem van het water
met zijn eeuwige rampen
gevreesd en gehoord.

H. Marsman




Aardverschuiving VS: geld voor IKEA-tas

Een voor Europeanen weinig opheffende zaak heeft gisteren het landelijke nieuws gehaald in de Verenigde Staten. Betalen voor een plastic tas: de Zweedse meubelgigant IKEA is daarmee eergisteren begonnen bij de Amerikaanse filialen. The Washington Post sprak van een aardverschuiving. In de Verenigde Staten is het niet gebruikelijk dat klanten voor boodschappentasjes betalen.

IKEA rekent 5 dollarcent voor een tasje. Het gaat daarbij om een doorzichtig plastic tasje en niet om de hier overbekende, herbruikbare blauwe tas. Die is voor een hoger bedrag ook te koop. Vorig jaar gaf de keten zeventig miljoen tassen gratis weg in de Verenigde Staten. Door er een ‘milieubewust’ prijskaartje aan te hangen moet het aantal tasjes dalen tot 35 miljoen.

Een groot deel van de opbrengst gaat naar een bosproject, waaraan IKEA verwacht zo’n zeven miljoen dollar te kunnen doneren. De stap van het Zweedse concern past in een nog voorzichtige, maar wel duidelijke Amerikaanse trend van meer aandacht voor milieubewustzijn bij overheden, bedrijven en consumenten.

Op meer plaatsen zijn nu spaarlampen te koop. Er zijn ook al winkelketens, zoals de supermarktketen Whole Foods, die korting geven aan klanten die hun eigen boodschappentas meenemen.





Pinautomaat vies van neuspeuteren

De ABN Amro laat haar geldautomaten per direct vaker schoonmaken. Dit naar aanleiding van de uitkomsten van een groot neuspeuteronderzoek.

Hieruit blijkt dat geldautomaten en pinapparaten in winkels onder de bacteriën zitten die afkomstig zijn uit de neus. Zo werd de Staphylococcus-bacterie, die bij veel mensen voorkomt in de neusholte, op maar liefst tien procent van de automaten aangetroffen. Deze bacterie kan huidinfecties veroorzaken en is verantwoordelijk voor de beruchte mrsa-ziekenhuisinfecties.

Het Nationale neuspeutertest hygiëneonderzoek is gehouden door het tijdschrift GezondNu. Negentig procent van de bevolking zegt wel eens in zijn neus te peuteren. De helft doet dit een of meer keren per dag. Vooral mannen zijn fervente neuspeuteraars.

Favoriete peuterplekken zijn thuis op de bank en in de auto. Ruim de helft deponeert de 'opbrengst' in een zakdoek. Bijna tien procent eet het op. Een derde van de mannen zegt er 'een balletje' van te maken, om dat daarna weg te schieten.







Blote dames remmen verkeer

De Zweden zijn razend over een Deense verkeerscampagne, waarin vrouwen in hun onderbroek met 50-kilometer-bordjes langs de weg staan om automobilisten op hun snelheid attent te maken.

De Deense minister van emancipatiezaken en die van justitie hebben zich naar aanleiding van de kritiek over de zaak gebogen, maar voelen er niet voor om de campagne te stoppen.

De Deense Raad voor Veilig Verkeer heeft groot succes met het filmpje. Internetgebruikers hebben de link zo ijverig doorgestuurd, dat deze inmiddels over de hele wereld is gegaan. Het filmpje lijkt een nieuwsreportage van een Amerikaans tv-station te zijn waarin verslag wordt gedaan over het vrijgevochten Denemarken. Wie echter goed oplet, komt er achter dat de Denen de spot met zichzelf drijven.






'Van varkensvlees word je homo'

Het eten van varkensvlees maakt mensen homoseksueel, beweert de omstreden moslimorganisatie Ahmadiyya.
Volgens de organisatie heeft het eten van varkensvlees ook een negatieve uitwerking op de menselijke moraal. Volgens de moslimorganisatie gaan de eigenschappen van het 'schaamteloze dier' over op de mens bij het eten van het vlees, zo is in de krant Het Laatste Nieuws te lezen.
In Duitsland is veel ophef ontstaan door de uitspraken



Kersenbloesem-kijken

Japanse kantoormedewerkers houden donderdag plaatsen vrij voor hun collega's onder de kersenbloesem bij de Yasukuni-schrijn in Tokio.
Kersenbloesem-kijken is van midden maart tot midden mei een favoriete vrijetijdsbesteding voor Japanners.
Dit zou voor ons ook een goed idee zijn! Gewoon vaker lekker even onthaasten...